نقش های آفرینش

نقش های آفرینش

آفرینش های هنری و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر
نقش های آفرینش

نقش های آفرینش

آفرینش های هنری و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر

تقدیر دو نمایشنامه از استان بوشهر در پنجمین فراخوان متون نمایشی

 

 

 

دو نمایشنامه از استان بوشهر    

در پنجمین فراخوان متون نمایشی   

مورد تقدیر قرار گرفتند

 

 

    به گزارش واحد نمایش آفرینش های هنری استان بوشهر از میان 180 عنوان متن نمایشی رسیده به دبیرخانه مدیریت تئاتر کانون ، پنج اثر برگزیده و 12 اثر حائز تقدیر قرار گرفتند. 

    در این میان نمایشنامه های تا ماه می تابد نوشته ی زهرا جهان افروزیان و نمایشنامه از خاک تا خورشید نوشته ی حمیده ناجی از استان بوشهر در فهرست آثار تقدیر شده قرار گرفتند که ضمن قدردانی ، این آثار به چاپ نیز خواهد رسید. 

گفتنی است خانم حمیده ناجی سال گذشته در چهارمین مسابقه سراسری نمایشنامه نویسی توانسته است رتبه ی نخست ( برگزیده ی برگزیده ها ) را به خود اختصاص دهد.  

    بیانیه هیأت داوران و نتایج مسابقه ی پنجم نمایشنامه نویسی را می توانید در ادامه ی مطلب بخوانید.

هوالخلاق

 

    بیانیه هیات داوران فراخوان پنجمین مسابقه نمایشنامه نویسی ویژه کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان سال ۱۳۸۸

 

ای نام تو بهترین سرآغاز

بی نام تو نامه کی کنم باز

هم قصه نانموده دانی

هم نامه نانوشته خوانی …

نظامی گنجوی

 

    به لطف و فضل پروردگار، در سال ۱۳۸۸ پنجمین گام بزرگ در مسیر تولید و نگارش «متون نمایشی و نمایشنامه های عروسکی» و تقویت فعالیت های نمایش و نمایش عروسکی در مراکز فرهنگی هنری کودکان برداشته شد. این سال که نقطه عطفی نیز برای تغییر و تحولات فعالیت های تئاتر و تئاتر عروسکی در سراسر استان های کشور است، نقطه امیدی برای «تقویت تخصصی هنرهای نمایشی» و «نمایشنامه نویسی» در میان مربیان و کارشناسان کانون محسوب می شود.

    هیات داوران پنجمین فراخوان نمایشنامه نویسی مربیان کانون بر اساس مفاد اعلام شده، از میان ۱۸۰ نمایشنامه رسیده از سراسر کشور به بررسی و ارزشیابی ۱۶۰ نمایشنامه واجد شرایط شرکت در مسابقه پرداخته و پس از بحث و تبادل نظر، کارشناسی و ارزشیابی دقیق، متون نکاتی چند را به

استحضار همکاران و مسوولین محترم کانون می رساند:

 - رشد و توسعه چشمگیر فعالیت های نمایشی، عروسکی و نمایشنامه نویسی در مراکز کانون در سطوح مختلف مرهون زحمات وتلاش صادقانه مربیان و کارشناسان کانون است که آینده امیدوار کننده ای را برای فعالیت های ارزشمند نمایشی در کانون و خدمت رسانی به کودکان و نوجوانان رقم می زند، لازم است در ابتدا از زحمات و تلاش های همه ی این عزیزان علیرغم مشغله های متعدد و متنوع در مراکز کانون تشکر و قدردانی کنیم.

 - در مجموع نمونه های خوبی از نمایشنامه های مرتبط با متون کهن، دینی و ادبیات کودک و نوجوان، نگارش شده است که در آینده با پیگیری مدیران و رابطین محترم هنرهای نمایشی استان ها و با ایجاد فرصت های آموزشی و برگزاری کارگاه های نمایشنامه نویسی، سطح توانایی و کیفیت نمایشنامه نویسی در مراکز ارتقاء پیدا خواهد کرد.

 - مطالعه و تحقیق در زمینه منابع ادبیات نمایشی، شناخت سبک ها و شیوه های نگارش نمایشنامه، به علاوه آشنایی با آثار درام نویسان جهان از ضرورت های کار مربیان و کارشناسان محترم کانون در استان هاست تا این عزیزان قادر به خلق نمایشنامه های ویژه ی کودکان و نوجوانان و آثار قابل قبول شوند.

- با توجه به اهمیت اقتباس در زمینه نمایشنامه نویسی و با هدف شناخت شیوه ها و روش های اقتباس، بازنویسی و بازآفرینی، پیشنهاد می شود مربیان و کارشناسان نمایشنامه نویس در مراکز، با مطالعه و پژوهش و با نگاهی خلاق به متون و مآخذ اصلی ادبیات اقدام به خلق آثار نمایشی نمایند.

 - علیرغم ایده ها و طرح های خوب نمایشی برگرفته از متون کلاسیک ادب فارسی نظیر شاهنامه فردوسی و متون مذهبی، در برخی از آثار به سطحی نگری، کپی کاری، کلیشه سازی و بازنویسی ساده و سطحی اکتفا شده است و نیز در تبدیل داستان ها به نمایشنامه ضعف ها و نارسایی هایی از جمله عدم رعایت قواعد نگارشی و اصول و مبانی ادبیات نمایشی دیده می شود.

امید است با برگزاری دوره های آموزشی و مطالعه منابع تخصصی نسبت به رفع این نقیصه اقداماتی انجام شود.

- در پایان هیات داوران ضمن قدردانی از تلاش های مثبت و سازنده مسوولین، مدیران، کارشناسان و مربیان مراکز سراسر کشور که به توسعه و تقویت نمایشنامه نویسی همت می گمارند، نتایج برگزیدگان پنجمین فراخوان متون نمایشی مربیان کانون پرورش فکری را به شرح زیر اعلام می کند:

    با توجه به نداشتن رتبه اول و دوم به علت عدم احراز شرایط این رتبه ها در مجموعه ی آثار، رتبه ی سوم مشترکاً به ۵ نمایشنامه ی ذیل تعلق می گیرد. لازم به ذکر است به هر یک از نویسندگان یک سکه بهار آزادی اهدا خواهد شد و نمایشنامه ی این عزیزان در کتاب جشنواره به چاپ خواهد رسید: 

.

ردیف

عنوان نمایشنامه

استان

نویسنده

۱

فریاد سرخ

آذربایجان غربی

بختیار خضرنیا

۲

همیشه کسی هست

اردبیل

سولماز صادق زاده

۳

کوراغلی

زنجان

فتح اله زاده

۴

مدرازما

سیستان و بلوچستان

فریبا گلستانه

۵

نخودی

اردبیل

گیتی نصیری

 

متون قابل تقدیر برتر که آثارشان در مجموعه ای به چاپ می رسند:

 

ردیف

عنوان نمایشنامه

استان

نویسنده

۱

تا ماه می تابد

بوشهر

زهرا جهان افروزیان

۲

یادگاران کوچک

کرمان

 نجمه خاتون خداترس

۳

عروس باران

آذربایجان غربی

رعنا خضرنیا

۴

سنجابی که بزرگ شد

قم

شیرین دادخواه بیگی

۵

ایزد باد

خراسان رضوی

طاهره سیدین

۶

کی می خونه لالایی

مرکزی

محسن عظیمی پویا

۷

ببو و سه کوتوله

خوزستان

شهناز ممبینی

 

   متون قابل تقدیر فراخوان که علاوه بر شرکت در مسابقه پنجم نمایشنامه نویسی، در سیزدهمین جشنواره نمایش عروسکی مراکز فرهنگی هنری نیز اجراهای موفقی داشته اند و حایز رتبه ی لازم برای تقدیر و چاپ در فصل دوم کتاب نمایشنامه های برتر فراخوان شده اند نیز به شرح زیر معرفی می شوند:

 

ردیف

عنوان نمایشنامه

استان

نویسنده

۱

شش انگشتی

کردستان

طاهره اصفهانی

۲

جادوی سیاه

خراسان رضوی

سارا امیدوار

۳

سرزمین من

اردبیل

مهدیه علیقلی زاده

۴

آهنگ پرواز

خراسان رضوی

راحله فرستاده صنوبری

۵

منیژان

خراسان رضوی

نیر مطیع

۶

از خاک تا خورشید

بوشهر

حمیده ناجی

     در پایان، هیات داوران از تلاش های همه ی عزیزان مربی، کارشناس، مدیران محترم استان ها و مراکز کانون پرورش فکری که با تلاش صادقانه ی خود زمینه را برای رشد و توسعه ی هنرهای نمایشی فراهم آورده اند، تشکر و قدردانی می کند.

 

و من ا… التوفیق

 

هیات داوران پنجمین فراخوان سراسری نمایشنامه نویسی مربیان و کارشناسان کانون:

آتسا شاملو                             علی اکبر حلیمی                           صدیقه حسن زاده

 

 

   لازم به ذکر است کلیه متون برگزیده در کتابی به چاپ خواهد رسید و جوایز متون منتخب در فرصت مقتضی به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد