نقش های آفرینش

نقش های آفرینش

آفرینش های هنری و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر
نقش های آفرینش

نقش های آفرینش

آفرینش های هنری و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر

نشست پرسش و پاسخ کودکان و نوجوانان بوشهری با داریوش غریب زاده

 

 

 نشست پرسش و پاسخ کودکان و نوجوانان بوشهری

 

 با لاک پشت دار ترین فیلمساز دنیا

 

جلسه نقد و داوری فیلم های لاک پشت و بومرنگ داریوش غریب زاده با حضور این هنرمند و کودکان و نوجوانان بوشهری در سالن مرکز شماره 1 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

    در این نشست صمیمی بچه ها سئوالات خود را با فیلمساز محبوب شهر مطرح کردند که وی در پاسخ به سئوالات بچه ها چنین گفت:

آقای غریب زاده از خودتان و کارگردان شدن تان بگویید ؟

تا اول دبستان به دلیل اینکه تلویزیون نداشتیم و در شهر نیز سینما نبود هیچ گونه فیلم و تصویر متحرکی را با چشم خود ندیده بودم. از کلاس اول ، دوم دبستان با سینما آشنا شدم و تا موقع دبیرستان با کار گردانی در سینما آشنا شدم. به پرده سینما بسیار علاقمند بودم و از دیدن آن لذت می بردم و گاهی برای مدتها بدون توجه به اطراف به آن خیره می شدم و فکر می کردم این آدمها چگونه روی آن ظاهر می شوند. بعد ها متوجه شدم که با دوربین فیلم می سازند.

 

 

 اولین بار که فیلم ساختید چه زمانی بود ؟

- فکر کنم برای نخستین بار در 21 سالگی فیلم ساختم.

آیا تا کنون در فیلمی بازی کرده اید؟

- خیر چون من بازیگر نیستم.

چرا اسم فیلم تان را بومرنگ گذاشتید؟

-  دلیل نامگذاری این فیلم به خاطره ای از دوران کودکی من بر می گردد. در دوران کودکی کتاب داستانی داشتم که شخصیت اصلی داستان وسیله ای بنام « بومرنگ » داشت که پس از پرتاب به طرف خود  او بر می گشت و به قول مولوی : این جهان کوه است و فعل ما ندا ، سوی ما آید نداها را صدا یعنی عمل خوب و بد انسان به خود او بر می گردد. پسر بچه توی فیلم با وجود اینکه دو دست نداشت ولی با کوشش و عمل خود توانست در مبارزه ای سخت بر ماهی پیروز شود و اگر شما در دل خود آن بچه را تحسین کنید این نتیجه عمل درست و شجاعت بچه است.

توی فیلم لاک پشت ما می بینیم که لاک پشت بزرگ برای رسیدن لاک پشت کوچک به دریا او را بر پشت خود سوار می کند آیا این حرکت طبیعی بود ؟

- خیر در دنیای واقعی چنین کاری بعید به نظر می رسد. شما بچه ها معمولاً از داستانها ، فیلم ها و نمایش هایی که در آن از عناصر تخیّل و فانتزی استفاده شده بیشتر خوشتان می آید. در فیلم لاک پشت سعی کردم موقعیت هایی را به وجود بیاورم که برای بچه ها جالب و خنده آور باشد و با این کار آنها را به مفهوم و پیام اصلی داستان نزدیک کنم.

 

 

چرا در داستانهای خود از لاک پشت استفاده می کنید؟

-  به دلیل علاقه ای که به این حیوان دارم حدود 15 سال است در باغچه منزل خود لاک پشت نگهداری می کنم و با زندگی و رفتار این حیوان آشنایی کامل دارم.

چگونه به نظرتان رسید که داستان فیلم بومرنگ را بنویسید؟

داستان این فیلم را بر اساس یک خاطره و شیطنت در دوران نوجوانی خود نوشتم.

 

 

- شما معمولاً فیلم های کوتاه می سازید ، آیا قصد ندارید در آیند فیلم بلند بسازید ؟

خیر – زیرا برای ساختن یک فیلم کوتاه می توان در کوتاهترین زمان و با صرف هزینه و تعداد کم افراد فیلم ساخت ولی در فیلم بلند شرایط فرق می کند.

 احساس شما پس از دریافت سیمرغ بلورین چه بود ؟

-  من در سن 46 سالگی موفق به کسب این جایزه شدم و خیلی دوست داشتم در 20 سالگی چنین موفقیتی را کسب می کردم. زیرا در دوران نوجوانی و جوانی کسب موفقیت باعث ایجاد انگیزه و پیشرفت بیشتر افراد می شود. شما نیز در این سنین می توانید با پشتکار بیشتر در رشته های مختلف هنری که در کانون وجود دارد کار کنید و موفق شوید.

« خوشحالی من پس از کسب این جایزه بخاطر خوشحالی بچه ها و همشهری هایم بود »

اهمیت فیلم کوتاه در چیست ؟

-  فیلم کوتاه مانند یک مروارید است. کم گوی و گزیده گوی چون دُر در مورد فیلم کوتاه صادق است. ما می توانیم با فیلم کوتاه در کوتاهترین زمان بیشترین مفاهیم را به مخاطب انتقال دهیم. نکته مهم در فیلم لاک پشت یاری رساندن به دیگران بود.

نقش لاک پشت در فیلم بومرنگ چه بود ؟

یکی از عواملی که شما با شخصیت و قهرمان فیلم ارتباط برقرار می کنید صورت افراد است . در این فیلم شما صورت بچه و قهرمان داستان را نمی بینید و حضور لاک پشت در داستان به نوعی نشان دهند حالات ، تلاش ها و رقابت پسر بچه ها با ماهی است. لاک پشت در نقطه قرینه پسر بچه قرار دارد. نکته ای که در خصوص این فیلم اهمیت دارد این است که ما سعی کردیم با حذف صورت بچه نشان دهیم این فیلم منحصر به بوشهر یا جای دیگری از ایران نیست. این بچه می تواند یک ایرانی ، مکزیکی یا ترکیه ای و ... باشد. دلیل استقبال خارجی ها در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان و موفقیت آن نیز همین بود.

آیا کار جدیدی در دست ساخت دارید لطفاً توضیح دهید ؟

 بله  در روستای جمال آباد کالو در 25 کیلومتری شمال بندر دیّر کوچکترین مدرسه ایران وجود دارد. آنجا مدرسه ای است که تمام آن فقط یک اتاق با 4 دانش آموز و یک معلم به اسم آقای شعرانی دارد. مهدی در کلاس دوم ، پریسا کلاس سوم ، حسین کلاس چهارم و حمیده در کلاس پنجم مدرسه درس می خوانند. فیلم بعدی من درباره اتفاقاتی است که توی مدرسه کالو برای بچه ها می افتد.

شما کلاً چند فیلم ساخته اید ؟

من تا کنون 8 فیلم ساخته ام که چهارتای آنها برای بچه ها بوده است و اولین فیلم من بادسنج نام داشت.

آقای غریب زاده شما با کدامیک از فیلم های ساخته شده در کانون آشنایی دارید ؟

توی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از فیلم سازدهنی آقای امیر نادری ، فیلم عمو سبیلو از بهرام بیضایی و چندین فیلم انیمیشن و آثار آقای سیروس حسن پور را دوست دارم. در جشنواره های فیلم های کودک و نوجوان نیز آثار جدید امور سینمایی کانون را دیده ام.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد