ناصر گل‌محمدی، انیماتور: انیمیشن ایران دیگر مهجور نیست


ناصر گل‌محمدی، انیماتور:
انیمیشن ایران دیگر مهجور نیست

 

ناصر گل‌محمدی، داور مسابقه ایران پنجمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران معتقد است انیمیشن ایران دیگر مهجوریت وناشناختگی گذشته را ندارد و دوره شناخت انیمیشن در جامعه سپری شده است.

       به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این انیماتور معتقد است هنر انیمیشن به دلیل دارا بودن مخاطب، بیشتر از رشته‌های دیگری که به شکل سنتی در ایران رایج هستند مورد توجه جوانان قرار گرفته است، اما این مسیر به گونه‌ای نیست که بدون تعمق و مطالعه زیاد، به سادگی طی شود. این رسانه محل تجربه و بیان احساس‌های سطحی نیست.

       داور مسابقه ایران معتقد است انیمیشن سینماست و سینما باید ابزار کاملی داشته باشد. شناخت سینما، داستان‌پردازی، قصه‌گویی و برقراری ارتباط با مخاطب یکی از بخش‌های اصلی این رسانه است که هنوز دور از دسترس تولیدات ایرانی است خصوصاً در بخش‌ها و ژانرهایی مثل ژانر کودک که بسیار مورد نیاز است. انیمیشن یک کالای فرهنگی است و مثل همه جوامعی که به این هنر توجه کرده‌اند و در صنعت خود جایگاهی برای آن باز کرده‌اند ناگزیریم زبان این‌گونه را بشناسیم تا کشوری مثل ایران که از نظر فرهنگ و مذهب و اقلیم منحصر به فرد است به خودکفایی و تولید برسد.

       به اعتقاد این هنرمند ما نیازمند تولید مفاهیم و گنجینه‌های هنری خود هستیم. ثروت ملی ما تنها منابع فسیلی نیست، ایران منابع غنی فرهنگی و هنری دارد که ابزار استخراج آن رسانه انیمیشن است و تا به این ابزار مسلط نشویم توان استفاده از این منبع غنی فرهنگی را نخواهیم داشت.

       گل‌محمدی در قیاس انیمیشن‌های ایرانی و خارجی می‌گوید: در بخش هنری و جلوه‌های بصری به دلیل در دسترس بودن و شباهت نرم‌افزارهای موجود، اختلاف زیادی بین انیمیشن‌های ایرانی و خارجی مشاهده نمی‌شود. البته انیمیشن‌های بلند صنعتی و هالیوودی در این مبحث نمی‌گنجد. اما در همین انیمیشن‌های کوتاه و هنری، در سال‌های دور گذشته نقایص تکنیکی انیمیشن‌های ایران بسیار زیاد بود اما امروزه فاصله بسیار کم شده است. انیمیشن‌های خارجی بسیار خوب و روان حرف خود را می‌زنند و ریتم خوبی دارند، انیماتورهای خارجی، ضرباهنگ را می‌شناسند و به ساختار سینمایی کار خود مسلطند و کمتر در طمطراق و زرق و برق جذابیت‌های بصری گرفتارند.

       شاید جوان‌های ایرانی می‌خواهند خود را ثابت کنند و به همین خاطر اغتشاش در کارهایشان دیده می‌شود، آنها باید از این مرحله عبور کنند و یاد بگیرند چطور از این رسانه به درستی استفاده کنند.

       داور مسابقه ایران، برگزاری جشنواره پویانمایی را نقطه قوتی برای انیمیشن ایران می‌داند و معتقد است این جشنواره به درجه‌ای از اعتبار رسیده که جزو تقویم جشنواره‌های معتبر خارجی قرار گرفته است.

       گل‌محمدی می‌گوید: من طرفدار جشنواره پویانمایی تهران و طرفدار ماندگاری آن هستم و امیدوارم هیچ‌کس به هیچ دلیل خاصی سعی نکند این جشنواره را تخریب کند. شاید یکی از دلایل عدم رشد ما این است که به هیچ حرکتی اجازه رشد نمی‌دهیم، تخریب می‌کنیم و باز می‌خواهیم از نو بسازیم. این جشنواره‌ها ابزار رشد انیمیشن هستند. البته باید پذیرفت هر گردهمایی، ضریب خطا دارد و این مسأله امری طبیعی است. اما من در جشنواره‌های اروپایی نیز شرکت داشتم و با مقایسه می‌گویم جشنواره پویانمایی تهران بسیار معتبر است. ما نباید انتظار داشته باشیم انیماتورهای خارجی حضور گسترده‌ای در این جشنواره داشته باشند، بعد مسافت این امر را توجیه می‌کند.

       رونق زیاد جشنواره‌های اروپایی به خاطر کوچک بودن اروپا و نزدیک بودن کشورها به یکدیگر است.

 

 

منبع : kanoonparvaresh.com