نقش های آفرینش

نقش های آفرینش

آفرینش های هنری و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر
نقش های آفرینش

نقش های آفرینش

آفرینش های هنری و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر

گزارشی از فعالیت های کارگاه نمایشنامه نویسی نوجوانان در بوشهر

 

 

 

 

 گزارشی از فعالیت های  

 

 کارگاه نمایشنامه نویسی نوجوانان در بوشهر 

 

    طی دومین سال برگزاری کارگاه های نمایشنامه نویسی نوجوانان کشور، از اوایل تیرماه سال جاری اولین کارگاه نمایشنامه نویسی نوجوانان در مرکز فرهنگی هنری شماره 2 بوشهر رسماً کار خود را آغاز کرد. این کارگاه تا پایان مرداد ماه سطح اول نمایشنامه نویسی را با موفقیت به اتمام رساند. خانم حمیده ناجی – مربی هنری ( نمایش ) این مرکز طی گفتگویی با روابط عمومی کانون استان بوشهر گزارشی از فعالیت های این کارگاه را بیان کرد که توجه شما را به این گفتگو جلب می کنیم.

- خانم ناجی لطفاً گزارشی از فعالیت های کارگاه نمایشنامه نویسی بوشهر را بیان کنید؟

    با سلام ؛ در سطح اول کارگاه نمایشنامه نویسی که در ده گام پیوسته و منظم پیگیری شد ، اعضاء کارگاه ضمن آشنایی کامل با تئوری های پیرامون عناصر و ساختمان ملودرام نمایشنامه ، به کسب تجارب مفید و متنوع نوشتاری و نمایشنامه خوانی پرداختند.

    آنها قدم به قدم با مباحثی از جمله انتخاب ایده و ارائه طرح ، پرورش موضوع و ماجرا ، شخصیت پردازی ، حادثه پردازی و ساختمان ملودرام نمایشنامه پیش آمدند و با تمرینها و تکالیف پی در پی که در هر جلسه ارائه و به دقت پیگیری می شد ؛ هم اکنون هر کدام در قالب گروه های دو تا سه نفره که مجموعاً شش گروه را شامل می شود ؛ یک طرح کامل نمایشی را از آن خود دارند. این طرح مشتمل بر داستانی با موضوع مشخص و مهم به تناسب مخاطب کودک و نوجوان است که در آن شخصیت ها ضمن تکامل یکدیگر در روند حوادث و ماجراها ، اثبات این درون مایه را بر عهده دارند.

- شیوه کار در گام های ده گانه ای که ذکر کردید چگونه بود ؟

    بچه ها ، در گام اول با منابعی که برای انتخاب ایده پیش رو دارند ؛ آشنا شدند. آنها ضمن تحقیق و کنکاش در کتابهای موجود در مرکز یا خاطرات و مشاهدات و شرح احوال ها و ... با رجعت به تخیلات و ذهنیات بکر کودکانه شان ، موضوع مورد علاقه خود را انتخاب نموده و آنگاه ضمن ارائه جلسات متعدد نمایشنامه خوانی و نمایش خلاق به پرورش گره اصلی و شخصیت های نمایشنامه دست یافتند.

خواندن ، نقد و تحلیل نمایشنامه های مختلف و نیز نمایشنامه های برجسته ایران و جهان و نیز پرداختن به تمرین های« کتاب راهنمای عملی نمایشنامه نویسی » نوشته « نوئل گریک » از جمله تمریناتی است که تاثیر شگرفی در پرورش استعداد ها و عیان ساختن پتانسیل های نوشتاری بالقوه نوجوانان ، داشته است.

- سطح دوم کار چه زمانی برگزار می شود؟ 

    دومین سطح از این کارگاه ، مرداد ماه سال جاری با حضور 16 نویسنده نوجوان به کار خود ادامه خواهد تا آنها با فراگیری بخش های دیگری از جمله : نقطه شروع در نگارش ، انواع دیالوگ نویسی به تقویت ساختمان نمایش و تنظیم متن نمایشنامه خویش بپردازند.

- آیا از این کارگاه آثاری به جشنواره نمایشنامه نویسی نوجوانان کشور ارسال خواهد شد ؟

    ان شاء ا ... در پایان دومین دوره از کارگاه ، در بخش مسابقه استانی 3 نمایشنامه از میان آثار اعضاء ، با قضاوت مربی کارگاه و کارشناس رابط تئاتر استان انتخاب و پس از بررسی و تنظیم مجدد به بخش جشنواره سراسری نمایشنامه نویسی نوجوانان کشور که در شهریور ماه برگزار می شود ، راه خواهند یافت.

- با تشکر از خانم حمیده ناجی لازم به ذکر است سال گذشته ایشان  با نمایشنامه « خورشید باز می گردد » در چهارمین مسابقه سراسری نمایشنامه نویسی به عنوان یکی از 5 برگزیده سطح یک کشور معرفی گردید ؛ همچنین در اوایل سال جاری خانم ها سحر پاسیار و مطهره جمالی از اعضاء این کارگاه با نمایشنامه " من یه دم قشنگ می خوام " به عنوان برترین نمایشنامه نویسان نوجوان کشور معرفی شدند. علاقمندان به هنر نمایش می توانند با مراجعه به وبلاگ http://prologue.blogsky.com/ در جریان فعالیت های این کارگاه قرار گیرند.

نظرات 3 + ارسال نظر
مهتاب میرزاپور پنج‌شنبه 1 مرداد 1388 ساعت 22:57

خانم ناجی عزیز و جناب آقای یزدانشناس
سلام و خدا قوت
امیدوارم که تابستان پرباری را در کانون داشته باشید
وبلاگ زیبایی دارید تبریک میگم
امیدوارم که فعالیتتان روزافزون و مداوم باشد .
همیشه سبز بمانید و زنده باشید .

حاتمی سه‌شنبه 6 مرداد 1388 ساعت 12:27 http://www.markazemajazi.com

هم کار گرامی و مدیر محترم وب لاگ
با سلام و خسته نباشید وآْرزوی توفیق الهی برای شما...
احتراما با توجه به این که مرکز فرهنگی هنری مجازی کانون در معاونت فرهنگی افتتاح و رونمایی شده ونسخه ی آزمایشی آن در اینترنت قابل دسترسی است(و نظر به بازتاب آثار اعضاوهم کاران در زمینه های فرهنگی هنری،ادبی،علمی،مذهبی و...در این سایت)خواهشمند است در راستای ایجاد تعامل وتبادل نظربا اعضا وهم کاران وکارشناسان محترم ،آثار اعضا وسایرهم کاران رادرزمینه های فرهنگی هنری ادبی و... به همراه عکس ومشخصات صاحبان اثرارسال فرماییدتاضمن بررسی کارشناسانه؛درسایت مرکز فرهنگی هنری مجازی منتشرویاباز نشرداده شود.
ضمناچون این سایت از نظر سیاست های کلان کانون از جای گاه ویژه برخوردار است ومسوولان ارشد کانون و وزارت آموزش وپرورش در این خصوص توجهات وعنایات خاص دارند،لطفادرمعرفی آن به اعضا وهم کاران دیگر وقراردادن لینک این وب سایت دروب لاگ مرکزخوداهتمام واقدام بفرمایید.
در((مرکز فرهنگی هنری مجازی کانون))آماده ی دریافت نظرات پیشنهادات و انتقادات سازنده ی شما درخصوص این مرکزهستیم.
برای ارسال آثار و مطالب،می توانیدازنشانی های الکترونیکی زیراستفاده نمایید:
modiresite@gmail.com
morteza.hatami87@gmail.com
منتظر حضور سبز و با نشاط شما هستیم.
با تشکر:
مدیریت سایت

علی سلیمانی دوشنبه 12 مرداد 1388 ساعت 23:19 http://b19.blogfa.com

سلام و شاید هم خداحافظ

این جا همچنان هوا ابری ست ...

و من به روز شدم بعد از 300 روز با یک غزل و یک 4 پاره که ...

13 بند نحسی محض است
خط پایان شعر بیدارم
گر چه محکوم می شوی به سکوت
سال ها بعد ... دوستت دارم

به اندازه همان نیامدن های همیشگی منتظر نقد شما هستم ...

با احترام - علی سلیمانی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد